Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok

Termék- és Kellékszavatosság – Mi a különbség és meddig élhetsz vele?

Bővebb info

Mi a kellékszavatosság?

A kellékszavatosság azt jelenti, hogy az eladó vállalkozás felel azért, hogy az általad vásárolt termék:

  • hibátlan legyen,

  • megfeleljen annak, amit ígért,

  • alkalmas legyen a rendeltetésszerű használatra.

Ha a termék hibás, akkor elsősorban az eladótól kérhetsz:

  • kijavítást,

  • kicserélést,

  • árleszállítást,

  • vagy elállhatsz a szerződéstől.

Mi a termékszavatosság?

A termékszavatosság közvetlenül a gyártó (vagy első magyarországi forgalmazó) felelősségét jelenti.
Ez akkor jön szóba, ha a termék gyártási hibás volt.

Ha termékszavatosságot érvényesítesz:

  • a gyártótól vagy első forgalmazótól kérheted,

  • hogy a hibás terméket javítsa meg vagy cserélje ki.

Mi a különbség a kettő között?

Kellékszavatosság

Kitől kérheted?

Eladótól

Mit kérhetsz?

Javítás, csere, árleszállítás, elállás

Milyen hibára vonatkozik?

Bármilyen hiba, ami a vásárláskor már fennállt

Termékszavatosság

Kitől kérheted?

Gyártótól vagy első forgalmazótól

Mit kérhetsz?

Csak javítás vagy csere

Milyen hibára vonatkozik?

Gyártási hiba

Meddig élhetsz velük?

Fogyasztóként:

  • Kellékszavatosság: 2 év a teljesítés (vásárlás, átvétel) napjától.

  • Termékszavatosság: 2 év a termék forgalomba hozatalától számítva.

Nem fogyasztónak minősülő vásárlóként:

  • Kellékszavatosság: 1 év a teljesítéstől számítva.

Mit kell bizonyítani?

  • Kellékszavatosságnál:
    • A vásárlástól számított első 1 évben vélelmezik, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt → a vállalkozásnak kell bizonyítania, ha vitatja.

       

    • 1 év után a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a hiba eredeti volt.

       

  • Termékszavatosságnál:
    • A fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termék hibás (gyártási hibás volt).

Mire figyelj?

  • Nem élhetsz egyszerre ugyanazon hiba miatt mindkét szavatossági joggal!

  • Először a kellékszavatossági jogot érdemes érvényesíteni az eladónál.

  • Ha az eladó nem teljesíti kötelezettségét, akkor fordulhatsz a gyártóhoz termékszavatossággal.

⚡ Gyakori tévhitek és a helyes válaszok:

❌ 1. „Csak az eladónál reklamálhatok.”

Nem igaz!
Ha gyártási hibáról van szó, közvetlenül a gyártóhoz is fordulhatsz termékszavatosság alapján.

❌ 2. „Ha hibás a termék, azonnal visszakérhetem a pénzt.”

Nem igaz!
Először javítást vagy cserét kell kérni. Árleszállítást vagy elállást csak akkor kérhetsz, ha a javítás vagy csere lehetetlen vagy nem teljesíthető ésszerű időn belül.

❌ 3. „A szavatosság mindörökre szól.”

Nem igaz!
A szavatossági jogok 2 év alatt elévülnek (fogyasztó esetén).

❌ 4. „Csak papíron lehet reklamálni.”

Nem igaz!
A panasz szóbeli közlése is érvényes, de mindig érdemes írásban rögzíteni a bizonyíthatóság érdekében.

Jogszabályi háttér:

  • 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:157–6:168. §
  • 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet – Szavatosság, jótállás szabályai
  • 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 11. § (1) – a fogyasztó és vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól

🔔 Fontos tudni: vásárlóként nem vagy kiszolgáltatva – a törvény védi a jogaidat, ha a termék nem azt nyújtja, amit ígértek!

Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.