Nem fogyasztónak minősülő vásárló – Mikor jogosult szavatosságra és milyen feltételekkel?
Bővebb info
Jogosult-e szavatosságra egy nem fogyasztó vásárló?
✅ Igen, de más feltételekkel.
A nem fogyasztónak minősülő vásárlót (pl. cég, egyéni vállalkozó, alapítvány) is megilleti kellékszavatosság, ha a megvásárolt termék hibás.
Viszont a jogok szűkebbek, és a bizonyítási szabályok is eltérőek.
Milyen különbségek vannak a fogyasztóhoz képest?
Fogyasztó | Nem fogyasztó | |
Szavatossági időtartam | 2 év | 1 év |
Bizonyítás terhe első 6 hónapban | vállalkozás | mindig a vásárló |
Elállási jog webshopnál | automatikus (14 nap) | nem kötelező biztosítani |
Pontosan milyen jogai vannak a nem fogyasztó vásárlónak?
- Kérhet kijavítást vagy kicserélést.
- Ha ez nem lehetséges, kérhet árleszállítást vagy elállhat a szerződéstől.
- Mindig ő köteles bizonyítani, hogy a hiba:
- már az átvételkor fennállt, vagy
- a termék rendeltetésszerű használat során vált hibássá.
Mi a bizonyítási szabály nem fogyasztó esetén?
- A nem fogyasztó a vásárlás pillanatától köteles bizonyítani a hiba fennállását.
- Nincs 1 éves védelem (hibás teljesítési vélelem csak fogyasztóknál van).
📌 Ez azt jelenti, hogy:
- a vállalkozás automatikusan elutasíthatja a panaszt, ha a nem fogyasztó nem tudja bizonyítani a hibát.
Mire kell figyelni nem fogyasztóként?
- Mindig kérj hivatalos jegyzőkönyvet a vásárlásról és a hibáról.
- Őrizd meg a számlát, garanciajegyet.
- Hibabejelentéskor lehetőleg fényképekkel, videóval dokumentáld a hibát.
- Ha kell, szerezz független szakértői véleményt.
⚡ Gyakori tévhitek és a helyes válaszok:
❌ 1. „Cégként is ugyanúgy 2 évig érvényesíthetem a szavatosságot.”
Nem igaz!
Nem fogyasztó vásárlóként csak 1 év szavatossági idő jár.
❌ 2. „Nekem nem kell bizonyítani, majd a bolt úgyis elintézi.”
Nem igaz!
Nem fogyasztóként mindig neked kell bizonyítani a hibát.
❌ 3. „14 napos elállási jog jár cégként is webshopos vásárlásnál.”
Nem igaz!
A 14 napos elállási jog csak fogyasztói szerződésekre kötelező.
❌ 4. „A bolt nem is adhat vissza, mert céges számlára vettem.”
Nem teljesen igaz!
Ha hibás volt a teljesítés, akkor is jár szavatossági jog, de nem automatikusan jár elállás vagy visszafizetés – a szavatossági szabályok szerint kell eljárni.
Jogszabályi háttér:
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 8:1. § (1) 4. pont – Nem fogyasztó fogalma
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:163. § (1)-(2) – Szavatossági időtartamok
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:166. § – Hibás teljesítési vélelem (csak fogyasztókra)
🔔 Fontos tudni: nem fogyasztóként is megillet a szavatosság, de rövidebb időre és szigorúbb bizonyítási kötelezettséggel!

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.