Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok

Nem fogyasztónak minősülő vásárló – Mikor jogosult szavatosságra és milyen feltételekkel?

Bővebb info

Jogosult-e szavatosságra egy nem fogyasztó vásárló?

✅ Igen, de más feltételekkel.
A nem fogyasztónak minősülő vásárlót (pl. cég, egyéni vállalkozó, alapítvány) is megilleti kellékszavatosság, ha a megvásárolt termék hibás.
Viszont a jogok szűkebbek, és a bizonyítási szabályok is eltérőek.

Milyen különbségek vannak a fogyasztóhoz képest?

 

Fogyasztó

Nem fogyasztó

Szavatossági időtartam

2 év

1 év

Bizonyítás terhe első 6 hónapban

vállalkozás

mindig a vásárló

Elállási jog webshopnál

automatikus (14 nap)

nem kötelező biztosítani

Pontosan milyen jogai vannak a nem fogyasztó vásárlónak?

  • Kérhet kijavítást vagy kicserélést.
  • Ha ez nem lehetséges, kérhet árleszállítást vagy elállhat a szerződéstől.
  • Mindig ő köteles bizonyítani, hogy a hiba:
  • már az átvételkor fennállt, vagy

     

  • a termék rendeltetésszerű használat során vált hibássá.

Mi a bizonyítási szabály nem fogyasztó esetén?

  • A nem fogyasztó a vásárlás pillanatától köteles bizonyítani a hiba fennállását.
  • Nincs 1 éves védelem (hibás teljesítési vélelem csak fogyasztóknál van).

📌 Ez azt jelenti, hogy:

  • a vállalkozás automatikusan elutasíthatja a panaszt, ha a nem fogyasztó nem tudja bizonyítani a hibát.

Mire kell figyelni nem fogyasztóként?

  • Mindig kérj hivatalos jegyzőkönyvet a vásárlásról és a hibáról.
  • Őrizd meg a számlát, garanciajegyet.
  • Hibabejelentéskor lehetőleg fényképekkel, videóval dokumentáld a hibát.

  • Ha kell, szerezz független szakértői véleményt.

⚡ Gyakori tévhitek és a helyes válaszok:

❌ 1. „Cégként is ugyanúgy 2 évig érvényesíthetem a szavatosságot.”

Nem igaz!
Nem fogyasztó vásárlóként csak 1 év szavatossági idő jár.

❌ 2. „Nekem nem kell bizonyítani, majd a bolt úgyis elintézi.”

Nem igaz!
Nem fogyasztóként mindig neked kell bizonyítani a hibát.

❌ 3. „14 napos elállási jog jár cégként is webshopos vásárlásnál.”

Nem igaz!
A 14 napos elállási jog csak fogyasztói szerződésekre kötelező.

❌ 4. „A bolt nem is adhat vissza, mert céges számlára vettem.”

Nem teljesen igaz!
Ha hibás volt a teljesítés, akkor is jár szavatossági jog, de nem automatikusan jár elállás vagy visszafizetés – a szavatossági szabályok szerint kell eljárni.

Jogszabályi háttér:

  • 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 8:1. § (1) 4. pont – Nem fogyasztó fogalma
  • 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:163. § (1)-(2) – Szavatossági időtartamok
  • 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:166. § – Hibás teljesítési vélelem (csak fogyasztókra)

🔔 Fontos tudni: nem fogyasztóként is megillet a szavatosság, de rövidebb időre és szigorúbb bizonyítási kötelezettséggel!

Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.