Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok

Mikor évülnek el a Fogyasztói Jogok és mit lehet tenni elévülés után?

Bővebb info

Miről szól?

A fogyasztói jogok, így a szavatossági és jótállási igények nem érvényesíthetők korlátlan ideig.
A törvény meghatározza, hogy mennyi időnk van a hiba bejelentésére és jogaink érvényesítésére.
De mi történik, ha ez az idő már letelt?

Mikor évülnek el a fogyasztói jogok?

Kellékszavatosság (eladóval szemben):

  • 2 év a vásárlás (átadás) napjától számítva, ha a fogyasztó minősítés feltételei fennállnak.

Termékszavatosság (gyártóval szemben):

  • 2 év a termék forgalomba hozatalától számítva.

Kötelező jótállás:

  • Az érvényesség ideje 2 vagy 3 év, az árkategóriától függően (lásd korábbi táblázat).

🛠️ Jogszabályi alap:

  • Ptk. 6:163. § (1)-(2) – kellékszavatosság,

     

  • Ptk. 6:169. § (2) – termékszavatosság.

Mit jelent az elévülés?

  • Ha az elévülési idő lejár, a jogosultságot:

    • Bíróság vagy más hatóság már nem érvényesíti hivatalból,

    • A vállalkozás jogszerűen megtagadhatja a teljesítést az elévülés miatt.

  • Az elévülés akkor is beáll, ha:

    • A fogyasztó nem tudott a hibáról,

    • Vagy később jelentkezett a hiba (kivéve, ha rejtett hiba volt – lásd lejjebb).

Mit lehet tenni elévülés után?

Rejtett hibák esetén:

  • Ha a hiba:

    • Nem volt felismerhető a rendeltetésszerű használat során,

    • És már a vásárláskor fennállt,
      akkor kivételes esetben a bíróság megállapíthatja, hogy az elévülési idő nem alkalmazható az általános szabályok szerint.

Mediáció, békéltető testület próbálkozás:

  • Bár formálisan a jog elévült, a vállalkozás néha hajlandó megegyezni egy panaszkezelési eljárásban.

Saját költségen javíttatás:

  • Ha a jogok már nem érvényesíthetők, a fogyasztó dönthet úgy, hogy saját maga vállalja a javítás költségét.

Mikor nem számít az elévülés?

  • Ha a vállalkozás önként vállalja a hiba orvoslását (pl. goodwill alapján),

  • Ha a felek írásban meghosszabbítják a jótállási/szavatossági időt (pl. javítási megállapodásban),

  • Vagy ha a fogyasztó határidőn belül panaszt tett, amely miatt az elévülés félbeszakad.

Fontos megjegyzések:

  • Az elévülési idő jogvesztő a fogyasztói jogoknál – ha lejár, utólag már nem lehet igényt érvényesíteni.

  • Érdemes mindig időben lépni, ha problémát tapasztalunk egy termékkel!

Gyakori tévhitek:

  • „Ha egyszer elromlik, bármikor kérhetek javítást.” – Nem! Az időkorlátokat a törvény szigorúan szabályozza.

  • „Majd később is panaszolok, nincs határidő.” – De van! Általában 2 éven belül kell érvényesíteni az igényt.

  • „Ha elromlik, az mindig rejtett hiba.” – Nem! Csak különösen bizonyítható esetekben lehet rejtett hibára hivatkozni.

Jogszabályi háttér és forrás:

Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.