Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok

Mi van, ha részletre vásárolt termék hibásodik meg?

Egyre többen döntenek úgy, hogy nagyobb értékű termékeket – például laptopot, telefont, televíziót – részletfizetésre vásárolnak. De mi történik akkor, ha a termék még a teljes kifizetés előtt meghibásodik? Milyen jogok illetnek meg ilyenkor, és kitől lehet javítást, cserét vagy egyéb megoldást kérni?

Ebben a cikkben ezt járjuk körül a hatályos magyar jogszabályok alapján.

A részletfizetés nem zárja ki a fogyasztói jogokat

Fontos tisztázni: a részletre vásárlás csak a fizetés módját érinti, nem befolyásolja a termékhez kapcsolódó fogyasztói jogokat. Tehát ha a termék hibás, ugyanazok az igények illeti meg a vásárlót, mintha egy összegben fizette volna ki az árat.

Ezek lehetnek:

  • kijavítás,

  • csere,

  • árleszállítás,

  • elállás a szerződéstől (visszakövetelhető vételár).

Ki felel a hibás termékért?

A termék hibája esetén a vásárlási szerződésben szereplő eladó (vállalkozás) köteles helytállni, függetlenül attól, hogy a vásárlás hitellel vagy részletfizetéssel történt-e.

Ez azt jelenti, hogy:

  • nem a hitelintézethez, hanem az eladóhoz kell fordulni a hiba miatt,

  • a szavatosság és jótállás ugyanúgy jár,

  • a fizetési konstrukció nem befolyásolja az igényérvényesítést.

Vissza lehet tartani a részletek fizetését?

A Polgári Törvénykönyv szerint a fogyasztó visszatarthatja a hátralévő vételárat arányosan, ha a termék hibás, és a vállalkozás nem javítja ki vagy nem cseréli ki azt.

Ez a gyakorlatban azt jelenti:

  • ha nem javítják ki a hibát megfelelő időn belül, a fogyasztó jogosult visszatartani a részleteket,

  • az összeget nem kell véglegesen elengedni, de addig nem kell fizetni, amíg az eladó nem teljesíti a kötelezettségét.

Meg lehet állítani a hitelt?

A fogyasztói hitelszerződés és a termékvásárlási szerződés jogilag két külön szerződés, így a hitelszerződés önmagában nem szüntethető meg csak azért, mert a termék meghibásodott. Azonban:

  • ha a vásárló eláll a vásárlási szerződéstől a termék hibája miatt,

  • és visszakéri a vételárat,

  • akkor az eladónak vissza kell fizetnie a banknak a már kifizetett összeget,

  • a vásárló pedig a további törlesztés alól mentesül.

Fontos, hogy erről írásban nyilatkozni kell a pénzügyi szolgáltató felé is.

Meddig érvényesíthetők ezek a jogok?

  • Szavatossági igény:

    • 2 év (fogyasztói szerződés esetén),

    • de a hiba bizonyítása az első 6 hónapban az eladót terheli.

  • Jótállás (ha a termék tartós fogyasztási cikk és 10 000 Ft felett van):

    • legalább 1 év (a termék értékétől függően akár 2–3 év is lehet).

Összefoglalás – Főbb pontok:

Kérdés

Válasz

Jár-e a jótállás részletfizetésnél?

Igen, teljeskörűen

Kihez kell fordulni hibás termék esetén?

Az eladóhoz

Meg lehet állítani a részletfizetést?

Igen, arányosan visszatartható, ha nem javítanak időben

El lehet állni a vásárlástól?

Igen, ha a hiba súlyos vagy nem javítható

Törlődik a hitelszerződés is?

Nem automatikusan, de a bankkal egyeztetni kell az elállás után

Jogszabályi hivatkozások

  • 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.)

    • 6:159. § – Kijavítás és csere szabályai

    • 6:163. § – Árleszállítás, elállás

    • 6:215. § – Részletfizetés szabályai

    • 6:142. § – Visszatartási jog hibás teljesítés esetén

  • 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet – Tartós fogyasztási cikkek jótállása

    • 1–4. § – Jótállási kötelezettségek

  • 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet – Fogyasztói szavatosság részletes szabályai

    • 4–6. § – Panaszkezelés, jegyzőkönyv, teljesítési határidők
Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.