Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok

Mi van akkor, ha a termék külföldön hibásodik meg (pl. utazás közben)?

Utazás közben romlik el egy nemrég vásárolt elektronikai eszköz, háztartási gép vagy más tartós fogyasztási cikk? Ilyenkor sok fogyasztó elbizonytalanodik: érvényesíthető-e a jótállás vagy szavatosság külföldről, vagy csak Magyarországon lehet intézni a panaszt?

Nézzük meg, mit mond a magyar jog, és milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak!

🛍️ A vásárlás helye és a szerződés joga számít

A Polgári Törvénykönyv (Ptk.) szerint a jótállási és szavatossági jogok a vásárlás helyén kötött szerződés alapján alakulnak ki. Ha a terméket Magyarországon vásároltad magyar vállalkozástól, akkor a magyar jog vonatkozik a szerződésre, függetlenül attól, hogy hol romlik el a termék.

🔎 Tehát:

  • Ha itthon vásároltad, a vállalkozásnak akkor is helyt kell állnia, ha a termék külföldön hibásodik meg.

  • A javítás, csere vagy egyéb igények alapvetően a magyar eladóval szemben érvényesíthetők, nem külföldi szerviznél (kivéve, ha nemzetközi garancia van).

✈️ Külföldi meghibásodás – mit tehetsz?

  1. Dokumentáld a hibát – Fotózd, videózd le a hibás működést.

  2. Vedd fel a kapcsolatot az eladóval – E-mailben vagy telefonon jelezd a problémát.

  3. Ne próbálkozz saját javítással – Ez a jótállás elvesztésével járhat.

  4. Térj haza, és itthon intézd – A legtöbb esetben a javítást Magyarországon végzik el.

🌐 Nemzetközi jótállás: csak bizonyos esetekben

Ha a gyártó nemzetközi jótállást vállal (pl. nagyobb elektronikai márkák), akkor lehetőség van a külföldi márkaszerviz igénybevételére is. Ez azonban:

  • nem kötelező minden gyártónál,

  • nem az eladó, hanem a gyártó vállalja, így a magyar bolt nem vonható felelősségre, ha a külföldi szerviz elutasítja a javítást.

❗ Mi van, ha a hiba külföldi használat miatt történt?

A jótállás és szavatosság nem terjed ki azokra a károkra, amelyek:

  • nem rendeltetésszerű használatból fakadnak (pl. nem megfelelő hálózati feszültség, törés, ázás),

  • nem a rendeltetésszerű használat körében keletkeztek (pl. extrém hőmérséklet, tengerparti párás környezet stb.).

A vállalkozás jogszerűen megtagadhatja az igény teljesítését, ha bizonyítja, hogy a hiba külső behatás következménye.

🏠 Hogyan érvényesítsd itthon a panaszt?

  1. Vidd vissza a terméket az eladóhoz vagy a hivatalos szervizhez.

  2. Mutasd be a jótállási jegyet vagy a vásárlás igazolását (pl. blokk, számla).

  3. Írj jegyzőkönyvet a hibáról, amely tartalmazza a hiba leírását, és jelezd, hogy a hiba mikor, hol jelentkezett.

  4. Kérd a javítást vagy cserét, ha a feltételek teljesülnek.

🧠 Gyakorlati példák

Helyzet

Mi történik?

Teendő

Itthon vásárolt laptop külföldön nem kapcsol be

Magyar eladó felelős

Hazaérkezés után panasz benyújtása

Külföldön feszültségkülönbség miatt tönkremegy a hajszárító

Nem garanciális hiba

A hiba jellege kizárja a jótállást

Nemzetközi jótállásos fényképezőgép meghibásodik Olaszországban

Márkaszerviz is javíthatja

Előzetesen egyeztetni szükséges

🔚 Összefoglalva: Ha a terméket Magyarországon vásároltad, és az külföldön romlik el, akkor is a magyar vállalkozás köteles helyt állni a jótállási vagy szavatossági kötelezettségéért – ha a hiba nem rendellenes használatból származik.

📚 Jogszabályi hivatkozások:

  • 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (Ptk.)

    • 6:159. § – Kijavítás, csere teljesítése

    • 6:163. § – Elállási és árleszállítási jog

    • 6:142. § – Kártérítési felelősség szerződésszegés esetén

  • 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet a jótállásról

    • 4. § (1) – Jótállási kötelezettség a vállalkozást terheli

      1. § – Nem rendeltetésszerű használat kizárhatja a jótállást

  • 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet

    • 4–6. § – A panaszkezelés és igényérvényesítés szabályai
Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.