Mi a kötelező Jótállás, mikor jár, meddig tart, és mely termékekre érvényes?
Bővebb info
Miről szól?
A kötelező jótállás egy jogszabályon alapuló garancia, amit a vállalkozásnak automatikusan biztosítania kell bizonyos termékekre.
Ez azt jelenti, hogy ha a megvásárolt termék meghibásodik a jótállási időn belül, akkor a vállalkozás köteles ingyenesen javítani vagy cserélni azt.
Mikor jár kötelező jótállás?
A jótállás kötelező:
- Új termék vásárlása esetén, ha az adott termék szerepel a rendelet mellékletében,
- És az eladási ár meghaladja a 10.000 Ft-ot.
👉 Csak fogyasztók részére történő értékesítésnél kötelező.
Mennyi ideig tart a jótállás?
A jótállás időtartama az ár függvénye:
Termék ára (bruttó) | Kötelező jótállási idő |
10.000 – 250.000 Ft között | 2 év (24 hónap) |
250.000 felett | 3 év (36 hónap) |
🛠️ Jogszabályi alap: 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 2. § (1)–(3)
Mely termékekre érvényes?
A kötelező jótállás csak a rendeletben felsorolt termékekre vonatkozik, például:
- Háztartási nagygépek (pl. hűtő, mosógép, tűzhely),
- Elektronikai eszközök (pl. televízió, laptop, okostelefon),
- Kézi és elektromos szerszámgépek,
- Sportfelszerelések, kerékpár, motor, roller,
- Ékszer, óra, napszemüveg (meghatározott értékhatár felett),
- Babakocsi, gyermekülés, bőrönd stb.
👉 A teljes lista megtalálható a 10/2024. (VI. 28.) IM rendelet 1. mellékletében.
Mikor nem kötelező jótállást biztosítani?
- Ha a termék nem szerepel a jogszabály mellékletében,
- Ha a vásárló nem minősül fogyasztónak (pl. céges vásárlás),
- Ha a termék ára nem éri el a 10.000 Ft-ot.
Mit jelent a jótállás?
- A vállalkozás felel azért, hogy a termék a jótállási idő alatt hibátlanul működjön.
- A hibát bejelentés után ingyenesen kell:
- kijavítani,
- vagy kicserélni,
- vagy ha egyik sem lehetséges, visszatéríteni a vételárat.
- kijavítani,
Fontos megjegyzések:
- A jótállás ideje alatt a vállalkozás nem hivatkozhat arra, hogy a hiba nem volt gyártási eredetű.
- A jótállási idő meghosszabbodik a javítás időtartamával.
- A vállalkozásnak szerviz jegyzőkönyvet kell kiállítania a javításról/cseréről.
Gyakori tévhitek:
- ❌ „Minden termékre 1 év garancia jár.” – Nem! Csak azokra, amelyek szerepelnek a rendeletben, és megfelelő árkategóriában vannak.
- ❌ „Ha elromlik, egyből visszajár a pénz.” – Nem! Először javítás vagy csere jön szóba, csak ha ez nem lehetséges, akkor lehet visszatérítés.
- ❌ „Online rendelt termékre nincs jótállás.” – De igen! A jótállási szabályozás a vásárlás módjától függetlenül érvényes.
Jogszabályi háttér és forrás:
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet – Kötelező jótállásról
- 10/2024. (VI. 28.) IM rendelet 1. melléklet – Kötelező jótállással érintett termékek listája

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.