Melyek a leggyakrabban félreértett Fogyasztói Jogok, amelyeket sokan hibásan próbálnak érvényesíteni?
Bővebb info
Miről szól?
Sok fogyasztó jóhiszeműen, de tévesen hivatkozik olyan jogokra, amelyeket nem, vagy nem úgy biztosít a jogszabály, ahogyan azt gondolják.
A félreértések gyakran vezetnek felesleges konfliktushoz a vállalkozással, ezért fontos tisztán látni, mire van valóban jogunk, és mire nincs.
1. ❌ „Három napig minden terméket visszavihetek!”
🟩 Valóság: A 3 napos cseregarancia nem általános, csak a kötelező jótállás hatálya alá tartozó termékekre vonatkozik, ha a hiba a vásárlástól számított 3 munkanapon belül jelentkezik és ezen időn belül jelenti be a fogyasztó a panaszát a vállalkozás felé, továbbá rendeltetésszerű használatot akadályoz.
🛠️ Jogszabályi alap: 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 7. §
2. ❌ „14 napig bármikor visszavihetem a boltba, ha nem tetszik!”
🟩 Valóság: A 14 napos elállási jog csak távollévők között (pl. online vásárlás) vagy üzleten kívüli értékesítés esetén érvényes.
Személyes bolti vásárlásnál a bolt nem köteles visszavenni a terméket, ha az hibátlan. Kivételt képez, ha a vállalkozás ezt a jogot biztosítja, de abban az esetben nem érvényesülnek a jogszabályi kötelezettségek, hanem a vállalkozás maga dönti, döntheti el az elállás feltételeit!
🛠️ Jogszabályi alap: 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet
3. ❌ „Ha visszaküldöm a terméket, mindig visszajár a teljes ár!”
🟩 Valóság:
- Ha a fogyasztó a terméket használta vagy sérült állapotban küldi vissza, értékcsökkenés levonható.
- A visszaküldés költsége is a fogyasztót terhelheti, kivéve, ha a vállalkozás átvállalja.
🛠️ Jogszabályi alap: 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet – értékcsökkenés, visszaszállítás költsége
4. ❌ „Ha hibás, rögtön kérhetem a pénzem vissza!”
🟩 Valóság: A fogyasztó nem választhat szabadon:
- Először javítást vagy cserét kell kérni,
- A pénzvisszafizetés (elállás) csak akkor kérhető, ha:
- javítás vagy csere nem lehetséges, vagy
- az aránytalan költséggel járna, vagy
- a csere / javítás elfogadható, törvényben előírt határidőn belül nem valósul meg.
- javítás vagy csere nem lehetséges, vagy
🛠️ Jogszabályi alap: Ptk. 6:159. §
5. ❌ „Ha hibás a termék, nem az eladó, hanem a gyártó felel!”
🟩 Valóság:
- Kellékszavatosságnál az eladó felel,
- Termékszavatosságnál a gyártó vagy első forgalmazó.
A fogyasztó maga dönthet, hogy melyik jogcímen kíván fellépni – de a kettőt nem lehet egyszerre párhuzamosan érvényesíteni ugyanarra a hibára.
🛠️ Jogszabályi alap: Ptk. 6:159. §, 6:168. §
Fontos megjegyzések:
- Ezek a tévhitek gyakran jóhiszemű értelmezések, de félrevezethetik a fogyasztót és megnehezítik a panaszkezelést.
- Érdemes minden vásárlás előtt utánanézni a konkrét feltételeknek és ha kell, tájékoztatást kérni a vállalkozástól.
Jogszabályi háttér és forrás:
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv
- 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet
- https://bekeltet.bkik.hu/gyakori-kerdesek-valaszok

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.