Mi van, ha részletre vásárolt termék hibásodik meg?
Egyre többen döntenek úgy, hogy nagyobb értékű termékeket – például laptopot, telefont, televíziót – részletfizetésre vásárolnak. De mi történik akkor, ha a termék még a teljes kifizetés előtt meghibásodik? Milyen jogok illetnek meg ilyenkor, és kitől lehet javítást, cserét vagy egyéb megoldást kérni?
Ebben a cikkben ezt járjuk körül a hatályos magyar jogszabályok alapján.
A részletfizetés nem zárja ki a fogyasztói jogokat
Fontos tisztázni: a részletre vásárlás csak a fizetés módját érinti, nem befolyásolja a termékhez kapcsolódó fogyasztói jogokat. Tehát ha a termék hibás, ugyanazok az igények illeti meg a vásárlót, mintha egy összegben fizette volna ki az árat.
Ezek lehetnek:
- kijavítás,
- csere,
- árleszállítás,
- elállás a szerződéstől (visszakövetelhető vételár).
Ki felel a hibás termékért?
A termék hibája esetén a vásárlási szerződésben szereplő eladó (vállalkozás) köteles helytállni, függetlenül attól, hogy a vásárlás hitellel vagy részletfizetéssel történt-e.
Ez azt jelenti, hogy:
- nem a hitelintézethez, hanem az eladóhoz kell fordulni a hiba miatt,
- a szavatosság és jótállás ugyanúgy jár,
- a fizetési konstrukció nem befolyásolja az igényérvényesítést.
Vissza lehet tartani a részletek fizetését?
A Polgári Törvénykönyv szerint a fogyasztó visszatarthatja a hátralévő vételárat arányosan, ha a termék hibás, és a vállalkozás nem javítja ki vagy nem cseréli ki azt.
Ez a gyakorlatban azt jelenti:
- ha nem javítják ki a hibát megfelelő időn belül, a fogyasztó jogosult visszatartani a részleteket,
- az összeget nem kell véglegesen elengedni, de addig nem kell fizetni, amíg az eladó nem teljesíti a kötelezettségét.
Meg lehet állítani a hitelt?
A fogyasztói hitelszerződés és a termékvásárlási szerződés jogilag két külön szerződés, így a hitelszerződés önmagában nem szüntethető meg csak azért, mert a termék meghibásodott. Azonban:
- ha a vásárló eláll a vásárlási szerződéstől a termék hibája miatt,
- és visszakéri a vételárat,
- akkor az eladónak vissza kell fizetnie a banknak a már kifizetett összeget,
- a vásárló pedig a további törlesztés alól mentesül.
Fontos, hogy erről írásban nyilatkozni kell a pénzügyi szolgáltató felé is.
Meddig érvényesíthetők ezek a jogok?
- Szavatossági igény:
- 2 év (fogyasztói szerződés esetén),
- de a hiba bizonyítása az első 6 hónapban az eladót terheli.
- 2 év (fogyasztói szerződés esetén),
- Jótállás (ha a termék tartós fogyasztási cikk és 10 000 Ft felett van):
- legalább 1 év (a termék értékétől függően akár 2–3 év is lehet).
- legalább 1 év (a termék értékétől függően akár 2–3 év is lehet).
Összefoglalás – Főbb pontok:
Kérdés | Válasz |
Jár-e a jótállás részletfizetésnél? | Igen, teljeskörűen |
Kihez kell fordulni hibás termék esetén? | Az eladóhoz |
Meg lehet állítani a részletfizetést? | Igen, arányosan visszatartható, ha nem javítanak időben |
El lehet állni a vásárlástól? | Igen, ha a hiba súlyos vagy nem javítható |
Törlődik a hitelszerződés is? | Nem automatikusan, de a bankkal egyeztetni kell az elállás után |
Jogszabályi hivatkozások
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.)
- 6:159. § – Kijavítás és csere szabályai
- 6:163. § – Árleszállítás, elállás
- 6:215. § – Részletfizetés szabályai
- 6:142. § – Visszatartási jog hibás teljesítés esetén
- 6:159. § – Kijavítás és csere szabályai
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet – Tartós fogyasztási cikkek jótállása
- 1–4. § – Jótállási kötelezettségek
- 1–4. § – Jótállási kötelezettségek
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet – Fogyasztói szavatosság részletes szabályai
- 4–6. § – Panaszkezelés, jegyzőkönyv, teljesítési határidők
- 4–6. § – Panaszkezelés, jegyzőkönyv, teljesítési határidők

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.