Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok​

Akciókezelés és Egységár-feltüntetés

Fogyasztóvédelmi megfelelés, árkommunikáció, jogszabályi audit

A webáruházak és kiskereskedők számára egyre nagyobb kihívást jelent a szabályos és fogyasztóvédelmi szempontból kifogástalan árképzés, akciókezelés és ármegjelenítés. A hatóságok 2022 óta kiemelten ellenőrzik az akciós árak valóságtartalmát, az árfeltüntetés módját és az egységárak feltüntetésének kötelező elemeit.

Az akciókezelés jogszabályi kulcspontjai

1.  Legalacsonyabb ár feltüntetésének kötelezettsége (Omnibusz-szabályozás)

Ha egy termékre akciós árat hirdetünk, kötelező feltüntetni:

  • a megelőző 30 nap legalacsonyabb árát is

  • kivételek: romlandó vagy gyorsan fogyó áruk, bevezető árak

Példa:

Eredeti ár: 10.000 Ft → Akciós ár: 7.000 Ft
30 napos legalacsonyabb ár: 8.000 Ft
Megjelenítés:
„Akciós ár: 7.000 Ft (30 napos legalacsonyabb ár: 8.000 Ft)”

2. 📉 Valós kedvezmény mérték

  • Az akció mértéke nem lehet megtévesztő vagy félrevezető (pl. „-70%”, ha valójában nem volt magasabb ár)

  • Csak ténylegesen alkalmazott árakra lehet kedvezményt hivatkozni

3. 🗓️ Akció időtartama

  • Jól láthatóan fel kell tüntetni az akció kezdő- és záró időpontját

  • Tilos meghatározatlan időre ígért „időszakos akció” („csak ma” akció hosszan futtatva)

4. 🛒 Akciós készlet, elérhetőség

  • Nem hirdethető akció olyan termékre, amely nem vagy csak rendkívül korlátozottan elérhető

  • Készletfeltüntetés (pl. „az akció a készlet erejéig érvényes”) csak akkor, ha tényleges készlethiány várható

5. 🔎 Átláthatóság és bizonyíthatóság

  • Visszamenőleg bizonyítható legyen, hogy milyen ár volt 30 napon keresztül

  • Webáruházaknak ajánlott az árváltozási napló vezetése

Egységár-feltüntetési kötelezettség – Amit minden kereskedőnek tudnia kell

Az egységár feltüntetése a vásárlók megtévesztésének elkerülése, a valós ár-összehasonlítás biztosítása és a fogyasztói döntéshozatal átláthatóbbá tétele érdekében kötelező. A szabályozás célja, hogy a vásárló ne csak a csomagolás, kiszerelés alapján döntsön, hanem objektív alapokon – például az ár/liter, ár/kg, ár/darab szerint is tudjon mérlegelni.

Kötelező egységár-feltüntetés főbb szabályai:

1. 🧾 Mikor kötelező az egységár feltüntetése?

  • Minden mérhető mennyiségű terméknél, ahol ár/egység alapján lehet összehasonlítani a kínálatot

  • Főleg élelmiszereknél, háztartási cikkeknél, piperecikkeknél, tisztítószereknél stb.

Példák:

  • 1 liter tej → egységár: Ft/liter

  • 500 g rizs → egységár: Ft/kg

  • 3 db-os csomag gyertya → egységár: Ft/db

2.  Milyen mértékegységeket kell alkalmazni?

TerméktípusEgységár mértékegysége
Folyadék (pl. üdítő, tej, olaj)Ft/liter
Tömeg (pl. cukor, liszt, gyümölcs)Ft/kg
Hossz (pl. zsinór, fólia)Ft/méter
Felület (pl. tapéta, padlólap)Ft/m²
Térfogat (pl. kavics, ömlesztett termék)Ft/m³
Darab (pl. toll, gyertya, szappan)Ft/db
Lap (pl. WC-papír, papírzsebkendő)Ft/lap

 

Fontos! Az egységár mértékegysége nem választható szabadon – azt a termék jellege határozza meg.

3. 🧾 Hogyan kell megjeleníteni az egységárat?

  • Jól láthatóan, közvetlenül az eladási ár mellett

  • Az egységárat bruttó módon kell feltüntetni (azaz áfával együtt)

  • Nem lehet kisebb betűméretű vagy eldugott helyen

4. ❗ Mikor nem kötelező az egységár feltüntetése?

  • Egyedi, kézzel készített termékeknél

  • Szolgáltatásoknál

  • Egyedi megrendelés alapján készült termékeknél

  • Ha az egységár nem összehasonlítható módon értelmezhető

5. 📦 Online webáruházakra is vonatkozik!

  • Webshopban is kötelező az egységár feltüntetése minden releváns termék mellett

  • Célszerű az eladási ár és egységár szétválasztása, kiemelt szöveges blokkokban

6. ⚠️ Tipikus hibák, amelyeket segítünk elkerülni:

  • Hiányzó vagy hibás egységár feltüntetés

  • Rossz mértékegység (pl. Ft/100g helyett Ft/kg)

  • Nem jól látható vagy megtévesztő elhelyezés

  • Előrecsomagolt többdarabos termékek hibás számítása (pl. Ft/db helyett Ft/csomag)

⚖️ Jogszabályi háttér

  • 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet – A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól

  • 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről

  • 2008/48/EK irányelv a fogyasztói hitelről

  • 2019/2161/EU Irányelv („Omnibusz-irányelv”)Legfontosabb az akciókezelés szempontjából!

  • 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet – A fogyasztók részére történő árak feltüntetésének szabályairól

  • 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM együttes rendelet az eladási ár és az egységár feltüntetéséről

  • 2005/29/EK irányelv a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról

Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.