Ki Vállalja a Termék- és a Kellékszavatosságot?
Bővebb info
Miről szól?
Ha a vásárolt termék hibás, nem mindegy, hogy kihez kell a fogyasztónak fordulnia a szavatossági jogai érvényesítéséhez.
A termékszavatosság és a kellékszavatosság más-más személy felelősségi körébe tartozik.
Ki vállalja a kellékszavatosságot?
- Mindig az eladó (vállalkozás) vállalja.
- Ő felel azért, hogy a fogyasztónak eladott termék hibátlan legyen és megfeleljen a szerződésben rögzítetteknek.
- Ha a fogyasztó hibát tapasztal:
- Elsőként a vásárlás helyén, az eladónál kell reklamálnia.
- Elsőként a vásárlás helyén, az eladónál kell reklamálnia.
Fontos:
Az eladó felelőssége akkor is fennáll, ha a hiba gyártási eredetű.
Ki vállalja a termékszavatosságot?
- A gyártó vagy a termék első forgalmazója vállalja.
- A termék gyártója vagy első magyarországi forgalomba hozója köteles helytállni azért, hogy a termék a gyártáskor hibátlan volt.
- A fogyasztó közvetlenül fordulhat a gyártóhoz vagy forgalmazóhoz, ha:
- A termék meghibásodása gyártási hibából ered,
- És nem kíván az eladóval egyeztetni vagy azt már megkísérelte.
- A termék meghibásodása gyártási hibából ered,
Fontos megjegyzések:
- A fogyasztó szabadon dönthet arról, hogy kellékszavatosság vagy termékszavatosság alapján kívánja érvényesíteni a jogait – de ugyanazon hibára egyszerre csak az egyik utat választhatja.
- Ha a fogyasztó először az eladónál próbálja érvényesíteni a jogát, de sikertelenül, utána még mindig megpróbálhatja a gyártónál a termékszavatosságot.
Gyakori tévhitek arról, kihez kell fordulni:
- ❌ Nem kell mindig a gyártóhoz menni!
Először az eladónál kell próbálkozni kellékszavatossági igénnyel. - ❌ A forgalmazó is felelős lehet termékszavatosság esetén!
Ha a gyártó nem elérhető, a hivatalos importőr is köteles helytállni. - ❌ Nem lehet egyszerre mindkettőnél reklamálni ugyanarra a hibára!
Vagy kellékszavatosságot vagy termékszavatosságot kell választani.
Jogszabályi háttér:
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.)
- 6:168. § (1) – Termékszavatosság kötelezettje
- 6:159. § (1) – Kellékszavatosság kötelezettje
- 6:168. § (1) – Termékszavatosság kötelezettje

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.