Mennyi idő után köteles a vállalkozás, gyártó vagy szerviz tájékoztatni a Fogyasztót az intézkedés módjáról és pontos idejéről?
Bővebb info
Miről szól?
Amikor a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényt jelent be, a vállalkozás, gyártó vagy szerviz nem hallgathat el – a törvény előírja, hogy mikor és hogyan kötelesek tájékoztatást adni az ügyintézésről.
Mit és mikor kell közölni a fogyasztóval?
A panasz bejelentését követően:
- A vállalkozás 15 napon belül köteles:
- kijavítani vagy kicserélni a hibás terméket, vagy
- ha ez nem történik meg, akkor írásban tájékoztatni a fogyasztót:
- a javítás vagy csere módjáról,
- várható időpontjáról,
- intézkedés módjáról (pl. terméket futár viszi, üzletben vehető át stb.).
- a javítás vagy csere módjáról,
- kijavítani vagy kicserélni a hibás terméket, vagy
Ha a vállalkozás nem tudja betartani a 15 napot:
- Kötelező értesíteni a fogyasztót a késedelemről.
- Az értesítésnek tartalmaznia kell:
- Indoklást, miért húzódik az ügyintézés.
- Pontosan megjelölt új időpontot, amikorra várható az intézkedés.
- Indoklást, miért húzódik az ügyintézés.
30 napos határidő: fordulópont
- Ha a kijavítás vagy csere 30 napon belül nem történik meg, a fogyasztó:
- Elállhat a szerződéstől,
- és visszakérheti a termék árát.
- Elállhat a szerződéstől,
Ez egy automatikus jog, nem kell külön engedély vagy szakvélemény hozzá.
Fontos megjegyzések:
- A tájékoztatásnak írásban kell történnie (e-mail, posta, jegyzőkönyv).
- A vállalkozás nem hivatkozhat arra, hogy „várunk a gyártóra/szervizre” – a fogyasztó felé ő felel.
- Ha a vállalkozás elmulasztja a tájékoztatást, az jogszabálysértésnek minősül, és panasz tehető ellene.
Gyakori tévhitek a tájékoztatási kötelezettséggel kapcsolatban:
- ❌ „Majd szólunk, ha kész.” – Ez nem elég, írásbeli tájékoztatás kötelező.
- ❌ „Nincs pontos időpont, majd intézzük.” – A vállalkozásnak konkrét határidőt kell megadnia.
- ❌ „Szerviz válaszára várunk, addig nincs infó.” – A kereskedő felel a határidők betartásáért, nem háríthat.
Jogszabályi háttér:
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet
- 5. § – Jegyzőkönyv, panaszrögzítés
- § (1a), (1b), a), b), c) – Javítás/csere határidők, tájékoztatási kötelezettségek
- § (1a), (1b), a), b), c) – Javítás/csere határidők, tájékoztatási kötelezettségek
- 5. § – Jegyzőkönyv, panaszrögzítés

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.