Mikor tagadhatja meg a vállalkozás vagy a gyártó a Fogyasztó által érvényesített igényt?
Bővebb info
Miről szól?
Bár a fogyasztót sok esetben védi a törvény, nem minden esetben köteles a vállalkozás vagy a gyártó teljesíteni az igényét.
Ha az igény jogszabályba ütközik, vagy a hiba nem tartozik a szavatosság/jótállás körébe, az elutasítás jogszerű lehet.
Mikor tagadható meg a fogyasztói igény?
- Ha a hiba nem a teljesítéskor állt fenn
- Például a fogyasztó maga okozta a hibát használat során.
- A hiba a nem rendeltetésszerű használatból ered (pl. vízbe ejtett telefon).
- Például a fogyasztó maga okozta a hibát használat során.
- Ha a terméket átalakították, szerelték vagy nem szakszerűen javították
- Ha a vásárló engedély nélküli szervizhez vitte a terméket.
- Ha a terméken utólagos módosítást végeztek (pl. garanciacímke sérült).
- Ha a vásárló engedély nélküli szervizhez vitte a terméket.
- Ha az igényt a jogvesztő határidő után nyújtják be
- Pl. 2 évnél régebben vásárolt termék esetén már nem érvényesíthető a szavatosság.
- Pl. 2 évnél régebben vásárolt termék esetén már nem érvényesíthető a szavatosság.
- Ha a hiba nem akadályozza a rendeltetésszerű használatot (kisebb esztétikai hibák)
- Ilyen lehet egy alig látható karc vagy minimális gyártási tolerancia eltérés.
- Ilyen lehet egy alig látható karc vagy minimális gyártási tolerancia eltérés.
- Ha a hiba természetes elhasználódásból ered
- A kopás, elhasználódás nem tekinthető szavatossági hibának.
- A kopás, elhasználódás nem tekinthető szavatossági hibának.
Mit kell tennie a vállalkozásnak/megtagadás esetén?
- Írásban kell közölnie a fogyasztóval:
- Az elutasítás tényét,
- Az elutasítás indokát,
- A vonatkozó jogszabályi hivatkozást is ajánlott csatolni.
- Az elutasítás tényét,
- Nem elegendő annyit mondani, hogy „nem garanciális” vagy „nem jogos” – konkrét okot kell megjelölni.
Fontos megjegyzések:
- Ha a vállalkozás nem bizonyítja megalapozottan, miért tagadja meg az igényt, akkor a fogyasztó jogosult lehet hatósági vagy békéltető testületi eljárást kezdeményezni.
- A megtagadás nem lehet önkényes – csak törvényben vagy szerződésben foglalt kizáró ok alapján történhet.
Gyakori tévhitek az elutasítással kapcsolatban:
- ❌ „Sérült a csomagolás, így nem él a szavatosság” – ez önmagában nem kizáró ok, ha a termék hibás volt.
- ❌ „Már nincs nálunk szerviz, nem tudunk mit tenni” – ez nem mentesít a kötelezettség alól, ha a termék még határidőn belül van.
- ❌ „Nem javítható, ezért nem foglalkozunk vele” – a fogyasztónak ilyen esetben járhat árleszállítás vagy elállás.
Jogszabályi háttér:
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.)
- 6:157. § – Hibás teljesítés kizáró okai
- 6:157. § – Hibás teljesítés kizáró okai
- 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet
- 5. §, 7. § – Panaszkezelési és tájékoztatási kötelezettségek
- 5. §, 7. § – Panaszkezelési és tájékoztatási kötelezettségek

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.