Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok

Mikor tagadhatja meg a vállalkozás vagy a gyártó a Fogyasztó által érvényesített igényt?

Bővebb info

Miről szól?

Bár a fogyasztót sok esetben védi a törvény, nem minden esetben köteles a vállalkozás vagy a gyártó teljesíteni az igényét.
Ha az igény jogszabályba ütközik, vagy a hiba nem tartozik a szavatosság/jótállás körébe, az elutasítás jogszerű lehet.

Mikor tagadható meg a fogyasztói igény?

  1. Ha a hiba nem a teljesítéskor állt fenn

    • Például a fogyasztó maga okozta a hibát használat során.

    • A hiba a nem rendeltetésszerű használatból ered (pl. vízbe ejtett telefon).

  2. Ha a terméket átalakították, szerelték vagy nem szakszerűen javították

    • Ha a vásárló engedély nélküli szervizhez vitte a terméket.

    • Ha a terméken utólagos módosítást végeztek (pl. garanciacímke sérült).

  3. Ha az igényt a jogvesztő határidő után nyújtják be

    • Pl. 2 évnél régebben vásárolt termék esetén már nem érvényesíthető a szavatosság.

  4. Ha a hiba nem akadályozza a rendeltetésszerű használatot (kisebb esztétikai hibák)

    • Ilyen lehet egy alig látható karc vagy minimális gyártási tolerancia eltérés.

  5. Ha a hiba természetes elhasználódásból ered

    • A kopás, elhasználódás nem tekinthető szavatossági hibának.

Mit kell tennie a vállalkozásnak/megtagadás esetén?

  • Írásban kell közölnie a fogyasztóval:

    • Az elutasítás tényét,

    • Az elutasítás indokát,

    • A vonatkozó jogszabályi hivatkozást is ajánlott csatolni.

  • Nem elegendő annyit mondani, hogy „nem garanciális” vagy „nem jogos” – konkrét okot kell megjelölni.

Fontos megjegyzések:

  • Ha a vállalkozás nem bizonyítja megalapozottan, miért tagadja meg az igényt, akkor a fogyasztó jogosult lehet hatósági vagy békéltető testületi eljárást kezdeményezni.

  • A megtagadás nem lehet önkényes – csak törvényben vagy szerződésben foglalt kizáró ok alapján történhet.

Gyakori tévhitek az elutasítással kapcsolatban:

  • „Sérült a csomagolás, így nem él a szavatosság” – ez önmagában nem kizáró ok, ha a termék hibás volt.

  • „Már nincs nálunk szerviz, nem tudunk mit tenni” – ez nem mentesít a kötelezettség alól, ha a termék még határidőn belül van.

  • „Nem javítható, ezért nem foglalkozunk vele” – a fogyasztónak ilyen esetben járhat árleszállítás vagy elállás.

Jogszabályi háttér:

  • 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.)

    • 6:157. § – Hibás teljesítés kizáró okai

  • 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet

    • 5. §, 7. § – Panaszkezelési és tájékoztatási kötelezettségek
Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.