Mi minősül hibás teljesítésnek? Kinek és mikor kell bizonyítania?
Bővebb info
Miről szól?
Ha a megvásárolt termék nem felel meg az elvárásoknak, felmerülhet a kérdés, hogy hibás teljesítés történt-e.
A hibás teljesítés megállapításánál lényeges, hogy a hiba mikor és milyen okból állt elő, és ezt kinek kell bizonyítania.
Mikor beszélünk hibás teljesítésről?
- A teljesítés (pl. áru átadása) nem felel meg:
- a szerződésben foglaltaknak (pl. más színű/méretű),
- a szokásos elvárható minőségnek vagy célnak (pl. egy új laptop nem kapcsol be),
- a termék nem alkalmas a rendeltetésszerű használatra.
- a szerződésben foglaltaknak (pl. más színű/méretű),
- Hibás teljesítés történik akkor is, ha:
- a termék használati útmutatója hibás vagy hiányzik,
- a termék nem az elvárt tulajdonságokkal rendelkezik (pl. nem az a teljesítmény, amit a gyártó állított),
- a hiba már a teljesítés időpontjában fennállt, még ha az később derül is ki.
- a termék használati útmutatója hibás vagy hiányzik,
Kinek kell bizonyítania?
Fogyasztó esetén – kellékszavatosság:
- Átvételtől számított első 6 hónapban:
- A vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt jelen a teljesítéskor (vélelem a fogyasztó javára).
- A vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt jelen a teljesítéskor (vélelem a fogyasztó javára).
- 6 hónap után:
- A bizonyítási teher a fogyasztóra hárul: neki kell bizonyítani, hogy a hiba már az átvételkor fennállt.
- A bizonyítási teher a fogyasztóra hárul: neki kell bizonyítani, hogy a hiba már az átvételkor fennállt.
Nem fogyasztó esetén:
- A vásárlás első napjától kezdve a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a hiba teljesítéskori, és nem később keletkezett.
Fontos megjegyzések:
- A hibás teljesítés nem csak a gyári hibát jelenti – bármilyen eltérés a szerződésben vállaltaktól ide tartozik.
- Ha a hiba használat közbeni rongálás, akkor az nem hibás teljesítés, hanem a vásárló felelőssége.
- Ha a terméket nem rendeltetésszerűen használták, akkor a szavatossági jogok is elveszhetnek.
Gyakori tévhitek hibás teljesítéssel kapcsolatban:
- ❌ Nem kell azonnal látszania a hibának – lehet rejtett hiba is, ami csak később derül ki, de már fennállt az átvételkor.
- ❌ A hiba megléte nem mindig elég! – A vásárlónak azt is tudnia kell igazolni, hogy az nem saját hibájából ered.
- ❌ A jótállás nem helyettesíti a hibás teljesítés szabályait – külön fogalom, külön szabályrendszer (jótállásra később még részletesen kitérünk).
Jogszabályi háttér:
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.)
- 6:157. § (1), (2) – Hibás teljesítés fogalma és bizonyítás

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.