Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok

Mi minősül hibás teljesítésnek? Kinek és mikor kell bizonyítania?

Bővebb info

Miről szól?

Ha a megvásárolt termék nem felel meg az elvárásoknak, felmerülhet a kérdés, hogy hibás teljesítés történt-e.
A hibás teljesítés megállapításánál lényeges, hogy a hiba mikor és milyen okból állt elő, és ezt kinek kell bizonyítania.

Mikor beszélünk hibás teljesítésről?

  • A teljesítés (pl. áru átadása) nem felel meg:

    • a szerződésben foglaltaknak (pl. más színű/méretű),

    • a szokásos elvárható minőségnek vagy célnak (pl. egy új laptop nem kapcsol be),

    • a termék nem alkalmas a rendeltetésszerű használatra.

  • Hibás teljesítés történik akkor is, ha:

    • a termék használati útmutatója hibás vagy hiányzik,

    • a termék nem az elvárt tulajdonságokkal rendelkezik (pl. nem az a teljesítmény, amit a gyártó állított),

    • a hiba már a teljesítés időpontjában fennállt, még ha az később derül is ki.

Kinek kell bizonyítania?

Fogyasztó esetén – kellékszavatosság:

  • Átvételtől számított első 6 hónapban:

    • A vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt jelen a teljesítéskor (vélelem a fogyasztó javára).

  • 6 hónap után:

    • A bizonyítási teher a fogyasztóra hárul: neki kell bizonyítani, hogy a hiba már az átvételkor fennállt.

Nem fogyasztó esetén:

  • A vásárlás első napjától kezdve a vásárlónak kell bizonyítania, hogy a hiba teljesítéskori, és nem később keletkezett.

Fontos megjegyzések:

  • A hibás teljesítés nem csak a gyári hibát jelenti – bármilyen eltérés a szerződésben vállaltaktól ide tartozik.

  • Ha a hiba használat közbeni rongálás, akkor az nem hibás teljesítés, hanem a vásárló felelőssége.

  • Ha a terméket nem rendeltetésszerűen használták, akkor a szavatossági jogok is elveszhetnek.

Gyakori tévhitek hibás teljesítéssel kapcsolatban:

  • Nem kell azonnal látszania a hibának – lehet rejtett hiba is, ami csak később derül ki, de már fennállt az átvételkor.

  • A hiba megléte nem mindig elég! – A vásárlónak azt is tudnia kell igazolni, hogy az nem saját hibájából ered.

  • A jótállás nem helyettesíti a hibás teljesítés szabályait – külön fogalom, külön szabályrendszer (jótállásra később még részletesen kitérünk).

Jogszabályi háttér:

  • 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.)

    • 6:157. § (1), (2) – Hibás teljesítés fogalma és bizonyítás
Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.