3 Napos cseregarancia – feltételek fogyasztóra és vállalkozásra nézve
Bővebb info
Miről szól?
Ha a fogyasztó egy újonnan vásárolt tartós fogyasztási cikk (például háztartási gép, elektronikai eszköz) esetében 3 munkanapon belül tapasztal olyan meghibásodást, amely akadályozza a termék rendeltetésszerű használatát, joga van cserét kérni.
A vállalkozás nem utasíthatja el a cserét arra hivatkozva, hogy az számára aránytalan többletköltséggel járna.
Fogyasztóra vonatkozó feltételek:
- Határidő: A csereigényt a vásárlás vagy (ha van) üzembe helyezés napjától számított 3 munkanapon belül kell bejelenteni.
- Meghibásodás jellege: A hibának olyannak kell lennie, hogy az akadályozza a termék rendeltetésszerű használatát (pl. mosógép nem centrifugál, laptop nem kapcsol be).
Érvényesítés: A fogyasztónak a hibát be kell tudnia mutatni (nem kötelező hivatalos szakvélemény, de a hibát igazolni kell tudni).
Vállalkozásra vonatkozó kötelezettségek:
- Kötelező csere: Nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, a hibás terméket ki kell cserélnie.
- Azonnali intézkedés: A vállalkozásnak a cserét haladéktalanul teljesítenie kell, ha a fogyasztó megfelelően érvényesíti az igényt.
- Nem háríthatja el javítással: A három napon belüli csereigény esetén elsődlegesen cserélni kell, nem javítani.
Fontos megjegyzések:
- Határidőn túl: Ha a 3 munkanapos határidő lejárt, a fogyasztónak nem köteles a vállalnia a termék cseréjét, javíthatja, árleszállítást is biztosíthat, illetve a termék vételárát is visszaszolgáltathatja.
- Rendeltetésszerű használat: A hiba akkor alapozza meg a csereigényt, ha a termék a szokásos, elvárható módon való használat során romlott el. Nem számít ide pl. baleseti sérülés.
Gyakori tévhitek a 3 napos cseregaranciáról:
- ❌ Nem indoklás nélküli elállás!
A fogyasztó csak hibás termék esetén kérhet cserét, nem gondolhatja meg magát ok nélkül. - ❌ Nem minden hiba jogosít cserére!
Csak olyan hiba, ami akadályozza a rendeltetésszerű használatot. Apró esztétikai hibák (karcolás, horpadás) önmagukban nem elegendőek, ha nem befolyásolják a működést. - ❌ Nem köteles pénzt visszaadni a vállalkozás!
A cseregarancia keretében termékcserére van jog, nem automatikusan pénzvisszatérítésre. - ❌ Nem lehet „akárhogy” visszavinni a terméket!
A hibát bemutatni kell, ésszerűen meg kell vizsgálni a problémát.
(Például nem jár, ha a vásárló maga okozta a hibát, és azt próbálja cserére hivatkozva érvényesíteni.) - ❌ Nem azt jelenti, hogy a terméket 3 munkanapon belül kell kicserélnie a gyártónak, vállalkozásnak!
A 3 munkanap a fogyasztó részéről történő bejelentési időt jelenti.
Jogszabályi háttér:
- 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet 7. §
- 2013. évi V. törvény – Polgári Törvénykönyv (Ptk.) 6:159. § (2) bekezdés a) pont

Fókusz
A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat
10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság
Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.
Kiemelt szolgáltatások
Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.
Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.
Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.
Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.