Tiszta ügyintézés, tiszta szabályok

14 Napos Elállási Jog – Jogosultak, Feltételek, Lehetőségek és Vállalkozás Kötelezettségei

Bővebb info

Miről szól?

A fogyasztó 14 napon belül indoklás nélkül jogosult elállni (visszalépni) a szerződéstől, ha a vásárlás távollévők között (pl. webshopból) vagy üzleten kívül (pl. házaló kereskedő, vásáron kötött szerződés) történt.
Az elállás esetén a vállalkozásnak vissza kell fizetnie a fogyasztó által megfizetett összeget.

Fogyasztóra vonatkozó feltételek:

  • Jogosultak: Csak a fogyasztó minősítésű személy élhet vele (természetes személy, aki nem üzleti célból vásárolt).

     

  • Időkeret:
    • Az átvételtől számított 14 nap áll rendelkezésre az elállási jog gyakorlására.

       

    • Ha a vállalkozás nem adott megfelelő tájékoztatást az elállási jogról, a határidő 12 hónappal meghosszabbodik.

       

  • Érvényesítés módja:
    • Nem kötelező formanyomtatványt használni, de célszerű (létezik hivatalos minta is).

       

    • Írásban vagy szóban is jelezhető.

       

  • Visszaküldési kötelezettség: A terméket az átvételt követő, legkésőbb a 14. napon vissza kell küldeni.

     

Vállalkozás kötelezettségei:

  • Visszafizetés: A teljes vételárat, plusz a szállítási költséget is (alapdíj erejéig) vissza kell téríteni legfeljebb 14 napon belül az elállás bejelentésétől.

     

  • Visszaszállítási költség:
    • A fogyasztó viseli a termék visszaküldésének közvetlen költségét, kivéve, ha a vállalkozás önként vállalja ennek átvállalását.

       

    • A vállalkozás dönthet úgy, hogy díj ellenében vagy akár ingyenesen visszaszállítja.

       

  • Értékcsökkenés:
    • A fogyasztó felel az értékcsökkenésért, ha a terméket nem csak kipróbálta, hanem a használatán túlmenően rongálta, amortizálta.

       

    • A vállalkozás ekkor kártérítést követelhet az értékcsökkent összegre, melyet levon a termék vételárából és a fennmaradó összeget téríti vissza a vásárlónak.

Elállás megtagadása – mikor lehetséges?

A vállalkozás jogosult megtagadni az elállást, ha például:

  • A fogyasztó személyre szabottan készült terméket rendelt.

     

  • Lepecsételt csomagolású higiéniai vagy egészségvédelmi terméket bontott ki.

     

  • Romlandó, gyorsan lejáró termék esetén.

Fontos megjegyzések:

  • Az elállás nem igényel indoklást, de ajánlott röviden közölni.
  • A vállalkozás nem kötheti ki az elállási jog gyakorlását például a termék eredeti, bontatlan, sértetlen csomagolására.

Ha a vállalkozás felajánlja a visszaszállítást (akár ingyenesen, akár díjért), ezt előzetesen közölnie kell.

Gyakori tévhitek a 14 napos elállásról:

  • Nincs 14 nap próbaidő!
    A fogyasztónak kipróbálási joga van, nem rendeltetésszerű használatra – nem „bérlet”.

     

  • Nem mindegyik vásárlásra jár!
    Üzletben, személyesen vásárolt termékeknél nincs automatikus 14 napos elállási jog.

     

  • A visszaküldési költséget általában a fogyasztó állja!
    Kivéve, ha a vállalkozás másképp dönt.

     

  • Értékcsökkentés lehetséges!
    Ha a termék sérült vagy használt, a fogyasztónak kártérítési kötelezettsége lehet.

Jogszabályi háttér:

45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet – Elállási-/Felmondásiminta-tájékoztató

Fókusz

A növekedésre koncentrálhatsz, a működést ránk bízhatod.

Tapasztalat

10+ év működtetésben, kialakításban.

Megbízhatóság

Stabil háttérfolyamatok, kiszámítható működés.

Kiemelt szolgáltatások

Az operatív háttér nem kell, hogy a növekedés útjába álljon. Három fő területen kínálunk kiszervezett, megbízható megoldásokat – hogy te arra fókuszálhass, ami igazán számít.

Bejövő kérdések, bejelentések kezelése e-mailben és élő chatfelületen – gyors válasz, udvarias hangnem.

Teljes háttértámogatás webáruházadhoz: termékfeltöltés, rendeléskövetés, adminisztráció.

Panaszok jegyzőkönyvezése, írásos válaszadás és szükség esetén békéltető testületi képviselet is.

Csatlakozz azokhoz, akik már kiszervezték a folyamataikat!

Növekedj nyugodtan – ügyfélszolgálat, webshop admin és panaszkezelés hatékonyan.